mebelio.pl

Blog tematyczny o wnętrzach, ogrodzie i budownictwie

Inspiracje

Czy gorąca herbata lub kawa wpływają na jakość snu?

Czy gorąca herbata lub kawa wpływają na jakość snu?

Kawa i herbata to napoje, po które większość z nas sięga codziennie i często nie potrafimy nawet wyobrazić sobie bez nich życia. Pomagają nam rozpocząć dzień, zmierzyć się z obowiązkami i zadaniami, a także umilają nasz wolny czas. Przede wszystkim sięgamy po nie ze względu na ich właściwości energetyczne. Okazuje się jednak, że picie tych napojów może wpływać na jakość naszego snu. W tym artykule przyjrzymy się temu zagadnieniu i dowiemy się, jakie mogą być potencjalne wpływy kawy i herbaty na sen.

Kofeina jako główny składnik

Zarówno kawa, jak i herbata zawierają kofeinę, czyli związek chemiczny, który działa pobudzająco na nasz organizm. Kofeina to zdecydowanie najbardziej popularny wybór na poranny “zastrzyk” energii. Należy jednak wiedzieć, że może mieć ona również duże znaczenie w kontekście jakości snu. Brak tej świadomości jest natomiast zauważalny, a ludzie często sięgają po herbatę przed snem. Nie wiedzą bowiem, że ona również zawiera w sobie kofeinę. Z kolei popołudniowa kawa może mieć także duży wpływ na jakość wypoczynku. Wiele badań wykazało, iż spożycie kofeiny nawet wiele godzin przed snem może utrudnić zasypianie i skrócić czas trwania głębokiego snu. Dlatego też nie powinniśmy sięgać po kawę i herbatę w drugiej połowie dnia. Ponadto warto też zadbać o odpowiednie wyposażenie naszego łóżka, dzięki któremu sen zyskuje na jakości.

Jak kofeina wpływa na sen?

Kofeina pobudza aktywność układu nerwowego, zwiększając poziom czujności i koncentracji, skutecznie utrudniając nam zasypianie. Nawet jeśli uda nam się zasnąć, nasz sen jest płytki i mało treściwy. Skraca się też czas trwania snu głębokiego, przez co rano budzimy się niewyspani i z chęcią sięgamy po kolejką filiżankę kawy lub herbaty. Należy jednak pamiętać, że wpływ kofeiny na organizm jest indywidualny. Istnieją bowiem osoby, które mogą wieczorem spożywać kawę lub herbatę i nie wpływa to na jakość ich snu. Jednak dla innych, nawet niewielka ilość kofeiny może utrudnić zasypianie oraz sprawić, że sen staje się znacznie płytszy.

Herbaty ziołowe jako alternatywa

Popołudniowa czy wieczorna kawa lub herbata rzadko mają na celu pobudzić nasz organizm. Po tego typu napoje często sięgamy z przyzwyczajenia oraz ze względu na ich smak i aromat. Dzięki nim chcemy także się ogrzać, zwłaszcza podczas chłodniejszych dni. Warto jednak zrezygnować z tych napojów, które zawierają kofeinę, aby nasz sen mógł cieszyć się dobrą jakością. Świetną alternatywą są tutaj zatem herbaty ziołowe, takie jak: melisa, mięta czy lawenda. Tego typu napary nie zawierają kofeiny i są doskonałym rozwiązaniem, aby umilić sobie wieczór.

Podsumowując, picie gorącej herbaty lub kawy może mieć wpływ na jakość naszego snu, głównie za sprawą zawartości kofeiny. Dlatego osoby, które doświadczają trudności z zasypianiem lub utrzymaniem głębokiego snu, mogą rozważyć ograniczenie spożycia tych napojów w drugiej połowie dnia. Jednak warto pamiętać, że każdy organizm jest inny, dlatego warto obserwować własne reakcje na te napoje i dostosować spożycie do własnych potrzeb.
 
 Artykuł powstał we współpracy z SleepingHouse.pl.

Udostępnij