mebelio.pl

Blog tematyczny o wnętrzach, ogrodzie i budownictwie

Inspiracje

Problemy z snem w okresie jesienno – zimowym – doradzamy, jak sobie z tym poradzić!

Problemy z snem w okresie jesienno – zimowym – doradzamy, jak sobie z tym poradzić!

Sen stanowi jedną z podstawowych potrzeb każdego człowieka. Zaniedbanie tego aspektu funkcjonowania organizmu może prowadzić nie tylko do ogólnego pogorszenia samopoczucia, ale również do problemów zdrowotnych. Szczególne wyzwanie stanowi dbanie o sen w okresie jesienno-zimowym. Jak warto zmodyfikować swoją codzienną rutynę, aby móc cieszyć się dobrym samopoczuciem nawet podczas wyjątkowo szarych i ponurych dni?

Skąd biorą się problemy ze snem w okresie jesienno-zimowym?

Zima to miły czas w roku, który kojarzy się ze świętami, spacerami w śniegu, pięknymi widokami i wyjazdami w góry. Jednak jednocześnie, wiąże się też z często występującymi problemami ze snem. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest przede wszystkim mała ilość światła słonecznego, która nie tylko zaburza rytm dobowy, ale również sprzyja niedoborom witaminy D. Szybko nastający zmrok zwiększa ilość wydzielania melatoniny – jest to hormon odpowiedzialny za odczuwanie senności. Powoduje to zmęczenie i brak energii w ciągu dnia, sprzyjające drzemkom. Z kolei one, mogą wywoływać problemy z utrzymaniem głębokiego snu w ciągu nocy. Cały kłopot jest pogłębiany przez niedobór witaminy D, który jest ściśle skorelowany z wydzielaniem serotoniny. Jest ona neuroprzekaźnikiem, który odpowiada nie tylko za nastrój, ale wpływa również na jakość snu. Właśnie dlatego bardzo ważne jest to, aby zimą ze szczególną troską dbać o zdrowe nawyki, higienę snu, optymalną suplementację oraz wygodę w sypialni.

Problemy ze snem, a wyposażenie sypialni

Jedną z ważnych kwestii wartych uwagi, które wpływają na szybkość zasypiania i jakość nocnego wypoczynku, jest wyposażenie sypialni. Co powinno się w niej znaleźć, aby była pomieszczeniem zapewniającym optymalne warunki do snu?

  • Wygodny materac – podłoże do spania to podstawa! Powinno być dopasowane do wagi i indywidualnych upodobań pod kątem rodzaju i twardości wypełnienia.
  • Ergonomiczna poduszka – jej zadaniem jest stabilizowanie głowy i szyi i zapobieganie powstawania napięć mięśniowych.
  • Ciepła kołdra – to klucz do utrzymania komfortu termicznego.

Nie można pominąć tego, jak ważna jest temperatura panująca w sypialni. Jeśli będzie zbyt wysoka, doprowadzi to do nadmiernej potliwości, wzrostu wilgotności i pogorszenia jakości snu – a przy tym obniżenia odporności! Z kolei zbyt niska temperatura zaburza fazę snu REM, podczas której organizm nie jest w stanie regulować ciepła ciała.

Najważniejsze zasady higieny snu

Aby spać wygodnie i efektywnie, warto do swojej codziennej rutyny wprowadzić podstawowe nawyki związane z dbałością o higienę snu. Dobre wyposażenie sypialni to tylko jeden z podstawowych kroków. Kluczowe jest ustalenie stałych godzin kładzenia się spać i wstawania. Jest to podstawa związana z prawidłowym funkcjonowaniem zegara biologicznego. Warto też zrezygnować z korzystania z urządzeń emitujących światło niebieskie w godzinach wieczornych. Wiele korzyści można osiągnąć poprzez zastąpienie serialu ulubioną książką. Duże znaczenie może mieć wprowadzenie wyciszających i relaksujących rytuałów w godzinach wieczornych.

Sen to podstawa dobrego samopoczucia i nie można go zaniedbywać – szczególnie jesienią i zimą. Warto zadbać o dobre wyposażenie sypialni oraz przestrzeganie podstawowych zasad higieny snu, aby cieszyć się dużymi pokładami energii.
 
Artykuł sponsorowany

Udostępnij